Цитаты великих
Опрос посетителей
Як визначити, чи є людина експертом, чи тільки вважає себе такою
04.03.2024 — Карьерагроші Заробляй
крипту
Буває, слухаєш якогось блогера, вважаєш його думку авторитетною і давно вже підписаний на канал. Не пропускаєш жодного випуску, і ось одного дня піднімається тема, в якій ти непогано розумієшся. Раптом чуєш не звичного експерта, а відвертого шарлатана.
Обережно: 18+!
У Telegram-каналі MEN’S CULT ділиться перевіреною інформацією про секс, стосунки та красиві картинки.
Приєднуйтесь!
Людина із серйозним обличчям говорить про те, в чому зовсім не розуміється. Спочатку не зрозумієш, звідки такі зміни.
Поступово приходиш до єдиного правильного висновку: якщо названий фахівець припускає кричущі фактологічні помилки тут, можливо, він робив так і раніше.
Просто ти не так добре знався на більш ранніх матеріалах. Варто перевіряти ще раз, хоча результат передбачуваний.
В даному випадку негативний ефект не надто сильний. Втратив скільки часу, можливо, ретранслював чужі помилки, чим зіпсував собі імідж. Загалом нічого страшного.
Однак бувають значно серйозніші ситуації, коли потрібно відразу і точно визначити, чи є людина експертом, чи тільки видає себе за фахівця. Наприклад, якщо питання стосується грошей та вкладень, покупки нерухомості чи авто, а також коли потрібний високопрофесійний лікар чи досвідчений репетитор.
На жаль, далеко не завжди вдається встановити рівень компетенції людини завчасно, але є деякі деталі, які підвищать можливість відокремити дилетанта від експерта.
Оціни ймовірність
Найперше питання, яке варто одразу поставити собі: яка ймовірність, що людина, яка перебуває перед тобою, взагалі може бути експертом? Про це має говорити щось більше, ніж його слова та зарозумілість.
Потрібно враховувати біографію. З'ясуй, чи досить довго ця людина займається своєю справою і які є докази. Можуть бути якісь сертифікати, позитивні відгуки, історія найуспішніших кейсів.
Звертай увагу на вік. Вчорашній випускник може бути непоганим працівником, але, очевидно, просто не встигне стати експертом. Використовуйте прийом, описаний у прикладі з блогером.
Задай кілька запитань на тему, в якій сам непогано розумієшся. Звісно, вона має хоча б опосередковано торкатися основного предмета розмови.
Досвід та рівень компетенції можуть бути визначені за допомогою об'єктивних показників на кшталт рівня продуктивності. Буде незайвим поцікавитись, як багато у нього клієнтів, який середній потік.
Втім, тут треба знати, що є низьким показником, нормою чи свідомо завищеними даними. Останнє може бути і правдивими, але це свідчить про не найвищу якість послуг або відсутність клієнтоорієнтованості.
Експерт, що сформувався в чомусь, навряд чи гнатиметься за кількістю клієнтів, оскільки ім'я вже працює на нього. Тому має сенс робити менше, але краще тримати марку.
Звертай увагу на стиль спілкування
Найчастіше експерти мають «тихі голоси», у них немає мети нав'язати клієнту свою думку. Тому вони частіше слухають і висловлюються лише тоді, коли повністю впевнені в обґрунтованості та необхідності своїх слів.
Перша ознака шарлатана - це прагнення домінувати у розмові. У такі моменти здається, ніби людина готова зі шкіри вистрибнути, аби втримати тебе довше. Найчастіше так і є.
Основна мета напористого ділка не в тому, щоб надати якісну послугу, а в тому, щоб отримати цифри, які бажано відображаються в касовому чеку, але для звітності перед начальством підійдуть і персональні дані клієнта.
Справжньому експерту важливо почути і максимально точно зрозуміти всі побажання клієнта — не від того, що він такий гарний чи добрий, просто коштує дорого.
Якщо роботу доведеться переробляти, то за неї вже не заплатять, а час доведеться витрачати як на нове замовлення. До того ж, може постраждати щось ще цінніше для професіонала — його репутація.
Перепитуй і проси пояснити
Експерт знає сферу своєї діяльності досконало — принаймні на рівні, абсолютно недоступному для новачка. Це можна перевірити, ставлячи більше запитань.
Запитуй про все, що тобі незрозуміло. Якщо бачиш, що людина виходить із себе або відповідає абстрактними фразами, знай: перед тобою ділок чи взагалі шахрай.
Швидше за все, він сердиться тому, що витрачає час на балаканину замість того, щоб рахувати гроші. Звичайно, потрібні деякі рамки. Питання мають бути адекватними ситуації та відповідати темі.
Інший прийом полягає в отриманні декількох різних відповідей на те саме питання. Можливо, тобі й справді було незрозуміло, або вдай, але попроси пояснити іншими словами.
Експерту легко перекласти складні поняття та професійні терміни на доступну звичайній людині мову. Неможливість перефразувати відповідь свідчить про низьку кваліфікацію чи небажання працювати.
Чесна відповідь
Іноді непрофесіонали самі дають чесну відповідь — залишається лише вловити її і правильно інтерпретувати. Події, які ми не спостерігаємо на власні очі, мають деяку частку невизначеності.
Рідко можна бути повністю впевненим у минулому та ще менше у майбутньому. Тому навіть експерт може використати слова на кшталт «може бути», «можливо», «швидше за все». Тут важливий контекст та доречність.
Простіше кажучи, є велика різниця між "це точно невідомо" і "я цього не знаю". Навіть найкращий професіонал може не знати всього. Наприклад, кліматологи точно не знають, коли і наскільки підніметься рівень світового океану. Проте всі вони абсолютно однозначно кажуть, що це точно відбудеться.
Більш детальна інформація недоступна через технологічні обмеження та недостатні обсяги накопичених даних. Приблизно так будують розмову всі інші експерти у своїх галузях.
Якщо ж людина прямо і чесно заявляє про своє незнання, це варто однозначно розцінювати: він не знає.
Отже, не є експертом. Це спрощена схема, тому постав додаткові питання на кшталт «чому він не знає» і «чи хтось інший знає».
Гнучка мова або скрипт
Вбиваючи маршрут у навігаторі, чутимеш про необхідність повернути щоразу, навіть якщо на певному перехресті тобі це не потрібно, тому що ця ділянка дороги добре відома. Так працює автоматична система: вона не знає, що і де доречно, а просто виконує роботу згідно з програмним кодом.
Зовсім інакше поводиться жива людина, наприклад друг, який розуміє, де слід підказати, а що й так очевидно. Напевно, робота зі скрипту — найочевидніша ознака непрофесіоналізму. Кожен із нас багаторазово стикався з цим, відповідаючи на дзвінки з банку.
Причина не має значення, чи то прострочена заборгованість, чи супервигідна пропозиція по безвідсотковій кредитці, чи ще якась мегаакція.
Людина на іншому кінці дроту завжди представляється фахівцем, але до того ж обов'язково працює по скрипту. Лише саме тому, що він не є справжнім фахівцем, доводиться сидіти на обдзвоні.
Спробуй виявити ознаки скприту у розмові з експертом: відповідає він на конкретні питання коротко і ясно чи будує довгі фрази, неодноразово повторюючи вже пройдені етапи.
Комментарии Оставить комментарий